torsdag 12 december 2013

Skruva och justera.

God dag igen, fort inte Januari men...
Nu har vi lärt oss någonting nytt igen.
Pannan kan leverera gott om värme, det var ju som sagt kallt ute ett tag, sisådär en -25 i några dagar. Pannan reagerade med att leverera gott om värme, så vi hade uppåt en 26-27 grader varmt på övreplan, inte så farligt på botten våningen. En fråga på varmepumpsforum gav att jag har förmodligen för hög kurva inställd (hade kurva 33), "justera ner radiatorerna på övreplan så trycks värmen ner till nedre och du kan sänka kurvan" ca så var facit av svaren därifrån. Sagt och gjort, ställde ner alla radiatorer på övreplan och fick upp värmen på nedre, sänkte kurvan till 31 och huset blev helt ok tempererat, nu ska det väll vara klart och fungera fint!!!

Nå nä...

Den 9:e så blev det återigen varmare ute och ju varmare det blev ute desto kallare blev det inne, nu frös vi helt plötsligt, men va i ??? ska vi hitta på nu då? Återigen konsulterade jag dom kloka människorna på forumet och blev påmind om att man kan göra en kurvförskjutning i spannet -5, 0 och +5 grader och nu fick vi tilbaks värmen *yihaa*.
Kurvan är i standard format en helt linjär funktion och det stämmer i nästan alla temperaturer, men just runt 0 så blir det gärna lite kallt. Därför kan man justera om den i det spannet, så jag har nu ökat den med +3 vid +-5 grader och +4 vid 0 nu hoppas jag att vi ska klara alla temperaturer.

Det är då för väl att jag gillar att hålla på med sånt här, annars hade jag nog varit väldigt frustrerad just nu :)

Slänger väll in decembers elförbrukning så här långt också bara för att jag kan ;) nu var det då riktigt kallt i några dagar och igår var det riktigt varmt.

från http://www.vattenfall.se/ Det fortsätter att se bra ut.