måndag 9 december 2013

Mer skryt.

Jag blir bara så förvånad, vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig - men det här är iaf betydligt bättre.
I går var det vargavinter hela dygnet (fortsätter idag), dygnsmedeltempen var enligt pannans uppfattning -23 grader (även Vattenfalls temp visar -23) och då tar den ca 35kWh eller 1,46kW per timme!
Som jag skrev tidigare så är det bara lite mer än vad 1 av våra gamla el-element tog som mest. Jag är mycket imponerad.

Vattenfall säger att vi förbrukade totalt 83kWh igår vid -23 grader, detta ger att hushållselen - med värme till garage/ förråd drog 48kWh (58%).
Om jag letar bland mina gamla Vattenfalls-siffror så hittar jag några som skulle kunna vara jämförbara rent temperaturmässigt iaf.

Vi har 146kWh vid -23 och 148kWh vid -25, det blir då en sänkning med ca 63kWh eller 43% (-23 grader) på total förbrukningen.
Ångrar som tusan att vi inte satte in vatten radiatorer även i garage och förråd, undrans var vi hade hamnat då? Kanske uppåt en 50-60% sänkning på totalen?

Vad händer om jag räknar på förbrukningen på värme och varmvatten?
Totalt: 146kWh
Hushållsel 48kWh
Värme före 146-48=98
Varme nu 35
Diff -63kWh
Diff % = 35/98= 35,7% alltså en sänkning med 100-35,7 ~ -64%
Dessutom blir det lite till, för förra året hade jag inte elementet i garaget :)

Jo jag vet att jämförelsen är vansklig att göra över ett dygn, men kunde inte låta bli :-)


Loggbild från ThermIQ