onsdag 4 december 2013

Elförbrukningen

Nu har det gått några dagar och anläggningen är fortfarande inte intrimmad - det var svårare än jag trodde, så nu har jag bett om hjälp - VVSarna kommer idag och tar tag i problemet :)

VVS kom och tog bort ett sista el-element som jag inte kom åt kontakten på (det var en vatten radiator i vägen). Jag fick ett specialverktyg för att justera flödesventilerna och jag fick en snabb instruktion om hur jag ska tillväga för att vara lite metodisk. Nu grundjusterade jag alla radiatorerna och i kväll ska jag justera ner de varmaste radiatorerna lite om det är ojämn värme mellan dom. Alla ska bli lika varma innan vi börjar pilla med värmekurvan, termostater och sånt.

Elförbrukningen ser än så länge lovande ut, speciellt med tanke på att systemet inte är optimalt. Nu påverkas såklart elförbrukningen av många olika saker, men det ser som sagt lovande ut.






http://engage.efergy.com/
Bild från engage.efergy.com
Ganska tydligt vilken dag vi startade :)
 








Bild från www.vattenfall.se
På Vattenfalls sida syns det tydligare.
Grå linje är medeltemp, blå linje är förbrukning 2012
och staplar är förbrukning 2013. Det har säkert
varit varmare under 2013, men jag är nöjd.