torsdag 5 december 2013

Intrimmning.

Hoppsan så det kan gå :)

Efter att vi grundjusterat alla radiatorer (jag börjar lära mig att det heter radiator inte element), så fick vi helt plötsligt en väldigt jämn temp i hela huset. Det var lite för varmt i ett sovrum, toa uppe och grabbens sovrum och det var lite för svalt i bastun och toa nere. Jag har justerat ner de raddar som var för varma och ser nästan direkt att värmen flyttar sig, måste ta lite till i toa uppe och klädkammarn, men annars är vi nog nöjda nu - det gick snabbt :)

Ännu en dags elförbrukning finns att läsa på Vattenfalls sida och den är åter låg, vi gjorde av med 61kWh med -8 i snitt utetemp. Förra året var det (enligt temperatur.nu) lite varmare (ca 1 grad i snitt) och då gick det 103kWh dvs 42 mindre i år :) trots att vi nu har el-element i garaget och har varmt o skönt i det också.

Om inget roligt händer (typ att vi får hem Linken) så kommer jag nog tystna här nu, återkommer med tankar när december månad tagit slut och vi kan jämföra en hel månads elförbrukning.

Kan sammanfatta konverteringen så här:
Den 29:e augusti fick jag svar på min 1a offert förfrågan, uppfattningen var att "Det här kommer vi ändå inte att ha råd med", efter det här svaret så började jag på allvar fundera på om vi kanske har det ändå.
Tror att jag började tänka i bergvärme banor veckan innan.

Veckan efter får jag tips om 2 total entreprenörer, kontaktar den ena och han kommer och tittar och lämnar en offert den 10 sept (IVT).
Lämnar in miljöansökan den 12 sept (offerten var mkt lockande). Kontaktar den andra leverantören samma dag.
Den 19e kommer Thermia leverantören och lämnar sin offert.
Får nys om en tredje leverantör en stor firma som säljer CTC och Nibe, kontaktar även dom och dom dyker upp snabbt och tittar. Förklarar att det är bråttom med offert för jag ska ta beslutet -nu-, bad också om ursäkt att jag inte kontaktat dom tidigare - den offerten har jag fortfarande inte fått.

10 oktober beställer vi konvertering av Thermia med förbehåll miljöansökan, den hämtar jag från kommun den 11e och bekräftade beställningen.
Att vi beställde från Thermia var för att dom har ett online gränssnitt (eller eg flera olika), det hade inte IVT med REGO1000 displayen då. Annars såg jag ingen direkt skillnad mellan dom. Nu har http://www.husdata.se/ släppt en version som fungerar med REGO1000, så hade vi beställt idag så hade valet varit svårare.

Sen började en liten lek med när borrningen ska påbörjas, den kom igång den 4e nov och var klar den 5e nov, hålet blev 201m djupt, det är 6m till berg och dom drev ner 9m foderrör.
19 nov kommer pumpen.
25 nov kommer VVSarna och börjar konverteringen och var klara den 28e då vi kör igång pannan första gången det var sent ca 21:30 nått, utan några mankemang.
Den 2a dec så kommer första (och hittills ända) larmet "Motorskydd utlöst", vilket åtgärdades via webgränssnittet.

Totalt tog det lite drygt 3 månader från att första tanken slog mig till att konverteringen var klar :)

Nu kör vi så det (inte) ryker.
Känner mig väldigt miljömedveten nu då vi värmer villan med mestadels lagrad solenergi :)