tisdag 8 oktober 2013

Första inlägget, tja det måste ju ske någongång.

Välkommen till mitt första inlägg i blogg världen. Tanken med mitt bloggande är att berätta om de våndor och besvär som jag har stått inför och säkert kommer att möta på vägen mot att köpa och installera bergvärme i huset.

Byggnad
Huset ja, en villa byggd 1977 i norraste Lappland (Kiruna), dagens uppvärmning sker med direktverkande el och en luft/luftvärmepump. Storleken är ca 150m2 (+ca 40m2 kallgarage och förråd) och vi bor 4 personer här.

Beslut 1
Beslutet att titta på bergvärme vet jag inte riktigt var det kom ifrån, allt jag "visste" om bergvärme var att det är dyrt, alla moment i installationen är dyra och att dessutom konvertera från direktverkande el till vattenburen värme, det är hur dyrt som helst.

I vilket fall - en vacker dag (jo det var en vacker dag), så kom jag på att jag skulle leta information om bergvärme för att ta reda på vad det egentligen kan kosta.
Jag började med att gå in på de olika leverantörernas hemsidor och läsa på om ämnet, men att läsa på leverantörs sidor ger inte så mycket då alla är *bäst*, någon (alla?)  har bästa COP, någon har bästa års COP, alla har super bästa varmvatten beredaren, nästan alla är bäst val enligt energimyndighetens test som utfördes 2012 (energimyndigheten själva utsåg ingen vinnare). Dessutom så lyser alla priser med sin frånvaro (undantag Nibe) så det är helt hopplöst att göra ett snabbt överslag själv.

Jag var fortfarande nyfiken på hur dyrt det egentligen är så jag tänkte att jag gör en egen kalkyl. Jag började med att leta efter någon som kan borra, det visade sig inte vara så lätt att finna någon, men efter idogt letande så fick jag tag på en firma i Gällivare som kunde tänka sig att komma till Kiruna och borra, priset var överkomliga 47.000:- efter rotavdrag för ett 200m långt hål. Nästa steg var - att leta efter en rörmockare, men där gick jag bet. Ingen av dom som jag lyckades komma i kontakt med hade någon tid över för att konvertera en villa till vattenburen värme.
Jag började snacka lite med folk runt omkring mig om detta (fortfarande på jakt efter en rörmockare) och det visade sig att flera av dom redan har bergvärme så jag fick referenser till två lokala total entreprenörer.
- VVS kompaniet som säljer IVTs pumpar (Svanen märkta)
- LK EnergiTeknik som säljer Thermias pumpar.
Senare hittade jag Caverion - fd YIT (Nibe och CTC) som jag också kontaktade.

Offert
Första offerten fick jag från VVS kompaniet och det var på strax under 200.000:- inklusive allt, dvs när dom är klara så har jag varmt i huset och allt är intrimmat och klart. Det var ju inte så farligt, eller?
Mattematikern i mig fick börja jobba. Enligt alla leverantörer så ska man sänka sina uppvärmningskostnader med upp till 80% med bergvärme jämfört med direkt el. Det låter ju väldigt bra, men hur mycket av mina 27000kWh är värme/ varmvatten och hur mycket är hushålls el? och framför allt stämmer verkligen 80%? Jag räknar och räknar och kommer småning om fram till att det går att räkna hem och snabbt går det (hittade någonstans att hushålls elen ligger på ca 5.500kWh/ år). Men nu vet jag att min mattematiker har en glädjekalkylator när det gäller att räkna hem sånt som jag vill ha, så jag kontaktar min "kontrollant" för att få höra hur fel jag tänker, men han (min bror), säger som så här "Om det någonstans i det här landet går att räkna hem en investering från direkt el till bergvärme, så är det i Kiruna, sluta räkna" och när han uttrycker det så, så måste man nästan hålla med :-)

Nu ramlar offerten från Thermia in och i den finns även en energi kalkyl som faktiskt bekräftar det jag trodde - att jag är lite för optimistisk och att 80% inte riktigt stämmer, jag tycker att han räknar lite snålt med ett COP på 3 (snabb info COP: om du sätter in 1kWh elström så får du med COP 3 ut 3kWh värme, direkt el element har COP på 1(?)), men det är antagligen ett bättre värde än COP runt 5 som reklamen talar om. Återbetalnings tiden landar ändå på under 10 år.

Studier
Efter att ha läst på Värmepumpsform så lärde jag mig att det spelar egentligen ingen roll vilket märke du väljer på pumpen, alla är lika bra. Det som fäller avgörandet är hur leverantören upplevs. I det här fallet så hjälpte inte det rådet, för alla tre känns väldigt kompetenta och har bra referenser från vänner och bekanta, dessutom så är pris skillnaden mellan dom ganska liten. Caverions bergvärme installationer har jag inte hört så mycket av (och inte fått offerten än) men det är en stor firma så det avskräcker inte.

För mig fällde möjligheten att ansluta till Internet och andra tekniska "leksaker" avgörandet:
- IVT har en datalänk (IVT-Anywhere) som går att köra på mobiltelefon och surfplatta, det går inte att logga värden med den och det går inte att titta med en dator. Tidigare IVT modeller går att logga via sidan Husdata, men de nya med REGO 1000 display går endast att köra med mobil, så den föll bort.
- Nibe 1245 som är aktuell i det här huset har endast en Android app som körs med SMS kommandon(!?!), så den går också bort, den fungerar i och för sig med Husdata och går även att logga via USB minne.
- CTC har jag inte orkat studera.

Kvar blev då Thermia, med den kan jag köra Thermia online (web eller app) och Husdata och även ThermIQ, lite mer valmöjligheter med andra ord. Dessutom så kan den utrustas med något som heter Thermia Link, en central enhet/display som används för att styra värmen i huset och även reglera hur pumpen arbetar.
Idag tog jag då beslutet att det blir en Thermia och jag ringde LK EnergiTeknik och berättade det, han la in mig i borrar kön direkt, det är ju snart vinter här så vi vill borra så fort som möjligt.

Att tänka på
Om du vill installera bergvärme, så kom ihåg att ta kontakt med kommunens miljökontor i god tid, i Kiruna tar det ca 4 veckor att få tillstånd att borra. Gå även in på sidan Ledningskollen.se så får du kontakt med de företag som kan ha ledningar i marken där du ska borra. Den kollen är gratis och det gick fort att få svar från företagen, klart värt det.

Framtiden är snart här.
Nu väntar jag på det officiella godkännandet från kommunen (ska komma om 3 dagar) och sen att borrmaskinen ska komma - spännande.