lördag 12 oktober 2013

Ett till inlägg i väntanstider, online uppföljning

Någon form av online uppföljning och styrning måste jag också ha. Här finns det vad jag känner till 3 val för Thermias pumpar.
- Thermia Online
- Husdata
- ThermIQ

Thermia Online är väll ett bra val då Thermia förmodligen alltid kommer veta exakt vad som kan styras och hur det ska gå till osv. Kostar ganska mkt och har månadsavgift (typ server hyra), den kräver även att internet ska fungera för att kunna logga värden. Förmodligen så har ÅF vana att använda Thermia Online, min använder den i alla fall ofta (dagligen?).

Husdata, har inte läst så mkt om den, vet egentligen bara att med den så har du en egen server hemma. Den körs på Windows, så då blir datorn ganska dyr, om du inte har en dator som ligger och skräpar någonstans, eller en som redan är igång dygnet runt (det har inte jag).

Jag valde ThermIQ, den körs också på en egen server, men den är inte så kinkig på operativ system. Den går att köra på Windows, Linux eller en NAS-server. Dom rekommenderar Raspberry PI och en Debian (Linux) variant, jag gillar att den är väldigt liten (ca som ett kreditkort) och går strömsnålt. strömenheten är en vanlig mobiltelefon laddare (Micro USB) 5V 0.7A (=max 3.5W). Jag kommer förmodligen driva min med en 2A mobilladdare.