måndag 13 april 2015

Solceller, kanske ska man iaf kika mer på det.

Kan som inte riktigt släppa solcellerna, jag har räknat fram och tillbaks flera gånger nu och det ser faktiskt riktigt bra ut (även om kraftbolagen "stal" skattesänkningen).

En fråga som man kan ställa sig är om panelerna ger något när det är moln och elände, se de två bifogade bilderna för svar. På den övre bilden syns vädret i Pajala, som synes något gråmulet, enligt uppgift har det varit som åskregn där idag - i Kiruna har det vräkt ner snö. På nedre bilden syns dagens produktion från en anläggning i just Pajala, den har en max kapacitet på 16kWp, jag har sett att dom fått ut 13kWh någon gång. I detta busväder så ger den mellan 3 och 4kWh. Med motsvarande produktion på min tänkta anläggning på 9kWp så skulle jag kunna få ca hälften, dvs mellan 1,5 och 2kWh och det är mer än vad vi förbrukar just nu :-) men å andra sidan så hade mina paneler varit fulla av snö idag, som dom hade nog inte gett något ändå, men vid dålig sommarväder så blir det jämförbart.
Igår gick det 30kWh totalt i huset dvs 1.25kWh / timme. Just nu står huset tomt, så det går nästan ingen ström alls, till och med bergvärmepumpen står still just nu.

Beslut, beslut, hela tiden beslut ;-)

Bilderna är tagna vid samma tidpunkt +/- någon minut.