onsdag 14 januari 2015

Thermia och elpatron.

Tja man kan ju alltid undra hur pumpen jobbar med el patronerna, jag gjorde ett försök tidigare att förklara - men jag förstod inte riktigt själv, så jag gör ett nytt försök :)
(uppdaterad igen 2015-01-26, nu känns det som om jag har koll på det här)

Det finns 2 trigger punkter att hålla ordning på.
A1: det integral värde där kompressorn startar (hos oss -120, men jag ställer om den lite då och då)
A2: det integral värde där el-patronen kan starta (hos oss -400).
Det finns två driftlägen på pumpen:
"Värmepump", el-patron är ej tillåten.
"Värmepump + tillskott", el-patron är tillåten.

Okey, hur jobbar den då med el-patronen.
Efter noggrant loggande och diskussioner på www.varmepumpsforum.com så har jag kommit fram till att:
- Den slår på 3kW när A2 är uppnått om samtidigt diffen mellan framledning är (är) och framledning bör (bör) < -2
- Den slår på 6kW när A2 +10% är uppnått om samtidigt diffen mellan är och bör < -2
När den slagit på el-patronerna så ändrar den driftstatus till "Värmepump + tillskott".
- Nu slår den på 3kW när är = bör.
- och den slår på 6kW när är < bör
- Den slår av 6kW när är = bör
- Och den slår av 3kW när är överstiger bör med 2C
Driftstatus återgår till "Värmepump" (dvs utan tillsats) när integralen är upp i A1, eller när strömmen till pumpen bryts (integral=0).

Steg 3 (9kW) har jag inte aktiverat, så jag vet inte hur den jobbar.

Svårare än så var det inte, men det tog några dagar att lista ut det :)