söndag 24 augusti 2014

Gumman jobbar helg och barnen är ute hela tiden, vad gör då jag?

Tja när jag har tråkigt så tenderar jag att börja pyssla med sånt som jag inte kan något om ;)
I fredags började jag mixtra med min andra Raspberry PI som ska visa väderstationen, men den hade ett kraschat SD-kort, så den fungerade inte så bra. Jag är lite rädd om Raspen som kör ThermIQ så jag hade bestämt mig för att flytta över mina 1wire givare till den PI som kör väderstationen (detta för att minimera antalet skrivningar på ThermIQ datorn).
Jag installerade om den på ett nytt friskt SD-kort och flyttade sedan över hela filsystem till ett USB-minne (se http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=44177), det ska tydligen hålla för fler skrivningar än SD-korten.
På ThermIQ så hade jag bara en räknare (med två ingångar) som räknar antal pulser från el-mätarna och från det så kan jag räkna el-förbrukningen, dessutom hade jag 2 st tempgivare, den ena på framledningen och den andra på returledningen på pumpen. Ingen av dom ger något tillförlitligt värde, så dom måste jag göra om någon dag.
Nu har jag 2 st räknare med 2 ingångar vardera (använder 1 ingång/ st) som visar elförbrukningen, dessutom så har jag lagt upp ett litet gäng tempgivare. De två som jag skrev om i min förra post, jag fyllde på med 1 givare ute mot nordväst, en mot nordost och 1 inne i garaget och en sista i samma låda som värmepumpen har sin utegivare i. Tydligen slarvade jag en hel del när jag drog kablarna så nästan ingen av givarna fungerade, det slutade med att jag drog om alla kablar en gång till :och nu fungerar dom :-)

Hemsidan blev i mitt helt ok, spec med tanke på att jag inte kan sånt heller. Den uppdateras var 30e sekund med Ajax och Json (ny erfarenhet). Diagram knapparna och blixtarna tar mig till diagramsidor så jag kan se hur det senaste dygnet har sett ut.


Lite minnesanteckningar åt mig själv igen, 1wire givarna kopplade jag in med orange kabel som matning - ben till höger, blå är data - ben i mitten och blå/vit är jord - ben till vänster (orange/vit kapas bort). Kabeln köper jag från Clas Ohlson

Som synes så funkar det utmärkt att sätta in givaren direkt i en sockerbit :) Den platta delen av givaren är mot kameran.
Nu blev jag inspirerad att mäta mer, så jag beställde 20 tempgivare till från Kina, dom är billiga där, jag fick betala 16.60$ inkl frakt för 20st idag är det 116kr eller 5.80kr per st. Jag hittade en sida som säljer dom i Sverige (tror jag, sidan är på Engelska) för 35:- per st.