tisdag 1 mars 2016

Februari

En händelsefattig februari har passerat. Det har varit kallt och det har gått lite tillskott även i februari, men inte i närheten av vad som gick i januari.

(2015 inom parantes)
Enligt elmätarna så har vi förbrukat:
Totalt 1464kWh (1224)
Pannan: 948kWh (848)
HH el: 516kWh (376)

Utetempen var -9 grader (-7)
(förra månaden inom parantes)
 Drifttiden på pumpen.
Totalt: 7918 (7438) 480 timmar
Varmvatten: 412 (401) 11 timmar
3kW el: 72 (72) 3 timmar
6kW el: 55 (53) 2 timmar

Februari är ännu en månad då det gick mer ström än motsvarande månad året innan. Det är väll bara att inse att pumpen inte kommer att spara mer pengar åt oss nu utan förbrukningen påverkas enbart av utetemp och hur mycket vi annars "slösar". Men jag är inte nöjd riktigt än, så...

Jag skrev förra månaden om solceller, nu har jag bestämt mig och jag har sakerna hemma.
Det blir en 5kW växelriktare från Fronius, det blir en Fronius Smart Meter (ny elmätare), solpanelerna kommer från JA-solar och är på 290W (köpte 8st, så 2,3kWp) och montagesystemet är från Renusol Metasol - allt levererat av Solcellsproffsen.se, nu väntar vi på montageväder - det är lite för kallt och lite för mycket snö fortfarande. Först solcellsofferten fick vi för ganska precis 11 månader sedan :-)