måndag 11 maj 2015

Ny elräknare igång.

Jag "råkade" köpe en Eliq energimätare, eller eg två stycken. Den ena mäter hela huset och den andra mäter bergvärmen, från dom två så räknar jag ut hushållselen (totalt - bergvärme = hushåll).
Efter ett dygn så stämmer Eliqn med Vattenfall så när som på en decimal, Eliq säger att vi gjorde av med 21,7kWh medans Vattenfall avrundar till 22kWh. Ska bli spännande att följa hur exakt den är.
Dag två avrundades från Eliq: 17,3kWh - Vattenfall 18kWh
Dag tre avrundades neråt från 22,6kWh till 22kWh.
Det känns som om den kommer räkna ganska rätt iaf, på tre dygn skiljer det
Eliq 61,6kWh
Vattenfall 62kWh
Diff 0,4kWh

Efter 8 dygn skiljer det 0,2kWh så jag antar att den stämmer mycket bra

Om det inte händer något stort i det här så lämnar jag det nu.

Här kan du följa min aktuella dygnsförbrukning, det är en presentation med flera sidor, så vänta en liten stund så byter den - om bergvärmen tar mer än ca 10W så är pumpen igång (normalt så tar den 6W under tomgång)