fredag 20 mars 2015

Inte det klokaste kanske?

Ibland är jag nog mer knappsu än vad som är lämpligt.
Igår skickade jag in en intresseanmälan för solceller, tänker mig att jag kan börja producera egen ström. Norra Lappland känns ju som ett bra ställe att producera sol-el, eller?

Jag tror inte att det kommer bli några paneler, men det trodde jag å andra sidan inte om bergvärme heller. Huset står iaf optimalt (förutom norra Lappland då) för att göra sol-el, vi har ett platt tak vänt rakt åt söder och det lutar i 45 grader. Det finns inga skuggande saker mellan sol och tak (typ träd, eller skorstenar).

Ska bli skoj att se den ekonomiska kalkylen när den kommer :)

Ett mail till kommunen gav iaf att det *inte* behövs bygglov för solceller. Förra gången jag frågade så trodde hon att det krävdes - men nu går det utan om jag inte ändrar taketsvinkel eller väsentligt ändrar husets utseende. Någon som har en 100.000-200.000kr att ge bort? ;)