fredag 28 november 2014

Grattis på ett årsdagen.

Första året har så passerat. Klockan är nu 21.09 och det var ca då för ett år sedan vi slog på pumpen för första gången.
Jag minns att det var lite läskigt och spännande att slå på pumpen, men redan 21.30 så stängde vi av luft/luftvärme pumpen. Luft/luftpumpen har sedan dess gått 1 gång när det gick 1 säkring till bergvärmen och en hel del under sommaren för att göra kyla.
Redan kl 22.00 så duschade först tjejen och sedan jag i bergvärmevarmt vatten.

Tyvärr så läste jag inte av husets elmätare då, men jag har försökt räkna baklänges från första januari för att få ett startvärde på mätaren, tror att jag hamnade ganska rätt.
Under året gick det 15243 kWh.
Den beräknade årsförbrukningen ligger just nu på 13.385kWh, den var 27.000kWh innan ombyggnaden, så det har gått ner ganska mycket (nu fattas det 3 dygn men det får duga).
Pannan har dragit 5934kWh
Vilket då ger 9309kWh i hushålls el.

Det ser nog lite underligt ut med att det gått 15.243kWh under ett år men den beräknade förbrukningen är 13.385kWh, jag tror att det beror på att jag bytt bort el.elementen mot konvektorer där ute i garage/förråd, förhoppningsvis så sjunker förbrukningen lite till - det vore skoj att hamna på ca 12MWh under 2015. Det är också pga el-elementen som hushålls elen är så pass hög.

Drifttiden på pumpen.
Totalt: 2991h
Varmvatten: 181
3kW el: 0 (0)
6kW el: 20h.

Det finns ganska nära 1 timme 3kWh, men pumpen visar bara hela timmar, så den syns inte än.

Nu rullar vi in i år två och framtiden ser ljus ut.

Jag har funderat en del runt var vi kan spara mer el framöver, men det är svårt att hitta några angreppspunkter. El-elementen i garage/förråd bör göra en hel del på hushålls elen, kanske kan dom ha dragit 2000-3000kWh under året, frågan är hur mycket mer ström bergvärmen tar nu när värmen tas från den istället?
I övrigt så hittar jag inga stora förbrukare i huset som vi kan spara på.