torsdag 23 oktober 2014

Lite oroande.

Nu har jag börjat fundera på framtiden igen. Igår körde pumpen en värmekörning och samtidigt gjorde den varmvatten (det som Thermia kallar HGW). Den körningen tog en hiskeligt lång tid, så jag började titta lite allmänt på hur maskinen jobbar just nu.
Det var -6 grader igår och då kör den en "normal" körning på ca 40 minuter, sedan vilar den i ca 20 minuter. Redan det känns som mycket köra och lite vila, men jag kan minnas fel - och den ska såklart göra mer värme nu då den även förser garaget.
Vid HGW körningen så gick den i nästan 2 timmar och då värmde den varmvattnet från 50C till 55C och sedan vilade den i 20 minuter.
Jag blir lite fundersam på hur mycket energi garaget egentligen tar, kommer pumpen att räcka till vid -30C? Om inte, vad hittar jag på då? Det blir en spännande vinter att se fram emot, det blir säkert inga problem - men jag är ju lite uppstressande för saker som jag inte känner till :)