torsdag 1 maj 2014

Välkommen sköna maj.

April april min sill tog slut, välkommen sköna maj.

Månaden för pumpen gick helt utan strul - skönt. Tror inte att jag ens har justerat någonting.
Fortfarande ingen Link - börjar bli en aning less på att vänta på den nu. Har börjat fundera på om jag ska avbeställa den och kräva pengarna tillbaka.

Elförbrukningen enligt Vattenfall.se
1089 kWh mot 1898 kWh förra året (809 kWh (43%) mindre)
Medeltempen har varit -1 mot -2 förra året.
Totalt hittills året har vi då förbrukat 6027kWh mot 10799kWh förra året. En sänkning med 4772kWh (44%). Ganska Ok tycker jag.

Om jag istället tittar på mina mätare/ avläsningar.
Totalt 1091 kWh
Pumpen: 451 kWh
Hushållsel 640 kWh.
Medeltemp +0,4

Drifttiderna på pumpen:
Totalt: 1640h (1410)
Varmvatten: 57h (38)
Tillsats 3kW: 0h (0)
Tillsats 6kW: 6h (4)

Eltillsats har fortf inte används för att värme huset utan är uteslutande för legionella bränning.
Jag ser också att HGW funktionen i stort sett inte används längre, funderar på om det går att justera så den går lite mer?

Nu har så räkningen kommit och den har såklart gått ner lite den också, ca 830:- billigare i år än i fjol. Vilket då "bara" blir 35% på totala räkningen. Återigen djäkla fasta avgifter .(

Tittade på räkningen från januari 2013 och den förväntade årsförbrukning, den var på nästan 27.000kWh på dagens räkning är den beräknade årsförbrukningen 17.600kWh, den har iofs sjunkit hela tiden, men i november (sista månaden med direkt el) så var den nästan 24.000 och hade legat still i 3 månader.
Det som faktiskt går upp är totalpriset per kWh i april 2013 betalade jag totalt 1,16kr/kWh, april i år kostar samma kWh 1,43kr med bibehållet el-pris. De fasta avgifterna slår ganska hårt :(

Edit: Glömde lägga in diagrammet med elförbrukningen. Blå staplar är från förra året med direkt el.

Bild från Vattenfall.se