onsdag 26 februari 2014

Bollar med lite siffror.

Nu hade jag en stunds stiltje igen och började labba lite med siffrorna, nu ska gudarna veta att detta inte är någon vetenskap och jag har allt för lite siffror för att ens kunna göra ett överslag, men jag gör det ändå.
Du som läser får ta det för vad det är - en som har en stunds tråkigt och sitter och leker med miniräknaren.

Det var en gång en som frågade varför man tar lån till bergvärme, det är mkt bättre att spara först och köpa sen.
Tja det kan det såklart vara, det beror nog helt på hur man räknar.
Om jag skulle sparat till vår installation, så hade jag varit tvungen att lägga undan ca 2500:- i månaden i 7 år. Under tiden så hade jag också varit tvungen att betala fullt pris till Vattenfall för strömmen som värmer upp huset, dvs ca 2300:- per månad till. Dessutom kan vi nog ganska säkert räkna med att priset på en installation har gått upp om 7 år, så då hade pengarna ändå inte räckt.
Priset för bergvärme skulle med sparande blivit cirka så här.
7*12*2500 = 210.000kr sparat
7*12*2300 = 193.200kr till Vattenfall
Summa 403,200:- + prisökningen från annat sparande.

Nu när jag lånat pengarna så blir det en lite annan historia.
Först så betalar vi ca 2500:- i amortering till banken + ca 900:- i ränta, detta med en avbetalning på 7 år. Sen betalar vi ca hälften till Vattenfall dvs ca 1200:- i månaden.
7*12*2500 = 210.000 amortering
7*12*450 = 37.800 i ränta (kan jag räkna halva räntekostnaden?)
7*12*1200 = 100.800 till Vattenfall
Summa 348,600:-

För att det ska kännas riktigt bra i själen så säger jag att Vattenfall betalar 54,600:- av min bergvärme i minskade intäkter. Sen efter 7 år när vi betalt klart till banken så kommer det att bli grymt billigt att bo i huset :)
--- Editerat ----
Men oj så jag tänker negativt :) På 7 år så blir det 54.600:- billigare att låna än att spara. Under förutsättning att räntan ligger still (knappast troligt) och att el-priset också ligger still (inte heller så troligt), kanske tar dom ut varandra?
Vattenfall står såklart för diffen mellan el utan och el med, dvs 193.200kr - 100.800kr  = 92.400kr
---- Slut editerat -----

Den som är lite snabb ser här att vi fått en dyrare månadskostnad iom bergvärmen, vi hade 2300:- i månaden för elen (inkl värme, varmvatten och hushållsel). Nu har vi 4150:- inkl värme, varmvatten, hushållsel och bankavgifter. Som tur är så räknar vi inte så ;) Vi ser 2500:- i amortering som ett sparande och 900 (ränta) och 1200 (el) som kostnader dvs 2100:- i månaden mot 2300:-. Det går förmodligen att förlänga amorteringstiden såpass att den totala månadskostnaden sjunker från dag 1, men vi vill skynda på lånet lite extra.

-- Edit --
Här missade jag också, om vi skulle ha sparat till BV så hade vi fått spara 2500:- + betala till Vattenfall 2300:-, så månadskostnaden med sparande hade blivit 4800:- eller 4140:- med lån.

Kan väll konstatera att det inte alltid är bättre att spara än att slösa ;) Det gäller bara att räkna på "rätt" sätt.
-- Slut edit --